Feedback (1): bron voor optimaal gebouwbeheer

30-08-2022

Met de Feedback-module van Building Insight worden alle relevante data over de subjectieve beleving van gebruikers van een gebouw samengebracht in één digitaal platform.

De subjectieve beleving van gebruikers van een gebouw is eigenlijk nog belangrijker dan wat je objectief kunt meten. Want de condities kunnen op papier nog zo optimaal zijn, als de gebouwgebruiker het niet comfortabel vindt, zal hij minder tevreden zijn of minder snel terugkomen. Met de Feedback-module van het Building Insight platform ontdek je hoe gebruikers jouw gebouw ervaren en onderneem je gericht actie met de data die je verzamelt. Zo verhoog je de tevredenheid, gezondheid en veiligheid van medewerkers, klanten of bezoekers én voorkom je verspilling van energie. In een drieluik vertelt het Unica Innovation Center over de beleving van gebouwgebruikers. In deel 1: het nut van directe feedback.

Als eigenaar, vastgoedbeheerder of facility manager wil je natuurlijk alles uit je gebouw halen om de beleving en het comfort voor gebruikers te optimaliseren. Met behulp van sensoren kan je zaken als temperatuur, luchtvochtigheid en CO2-waarden op iedere locatie in je pand op elk moment meten en koppelen met technologie die jouw installaties aanstuurt. Maar wat zegt die technische data over de beleving van gebruikers? Technologie moet immers in dienst staan van de mensen die het gebouw gebruiken. Zo kan je de omstandigheden optimaliseren en zorg je voor een gezond en veilig gebouw met tevreden gebruikers. Bovendien kan dit leiden tot minder slijtage van installaties en apparatuur, waardoor je bespaart op onderhouds-, reparatie- en vervangingskosten. Meestal leidt deze stap ook tot een lager energieverbruik, waardoor je het milieu én je portemonnee spaart.

Building Insight

De voordelen zijn dus duidelijk. Maar hoe kom je te weten wat de gebruikers van een gebouw zoeken, willen of vinden? Wat vinden zij van de temperatuur, de luchtvochtigheid, het licht, de geur en de hygiëne in de ruimtes? En mopperen ze over jouw slappe automatenkoffie, of zijn ze juist erg te spreken over de kwaliteit van je koffie? Met andere woorden: hoe meet je de tevredenheid van jouw gebouwgebruikers? Dat kan eenvoudig met de Feedback-module van Unica.De Feedback-module is onderdeel van Building Insight, het dataplatform dat is ontwikkeld door het Unica Innovation Center. “Building Insight verzamelt relevante data uit systemen en sensoren die in en rondom gebouwen aanwezig zijn. Met behulp van overzichtelijke dashboards en real-time modellen kan je snel inspelen op veranderingen. Zo wordt comfortabel, efficiënt en veilig gebouwbeheer mogelijk”, vertelt Sander van der Harst, Innovation Manager bij Unica.

Mens als prioriteit

Met de Feedback-module van Building Insight worden alle relevante data over de subjectieve beleving van gebruikers van een gebouw samengebracht in één digitaal platform. Je bepaalt zelf welke feedback je wilt ontvangen van de eindgebruiker, zodat je de gewenste inzichten krijgt in de processen die voor jouw situatie van belang zijn. Dat maakt intelligente aansturing van je gebouw mogelijk, met de mens als prioriteit in plaats van de voorgeschreven technische condities. Optimale tevredenheid, gezondheid en veiligheid van de gebruikers van een pand, of het nu bezoekers, klanten, studenten of medewerkers zijn, is immers het doel voor elke pandbeheerder.

Facility managers en vastgoedbeheerders besteden nu juist veel kostbare tijd aan het technisch draaiend houden van gebouwen in plaats van het optimaliseren ervan. “Door één of meerdere modules van ons dataplatform te gebruiken haal je het maximale uit jouw gebouw. Door het platform aan de bestaande systemen in je gebouw te koppelen, krijg je inzichtelijk op welke punten en in welke ruimtes er kansen zijn om het comfort of de beleving te verbeteren”, aldus Van der Harst.

In het volgende deel van het drieluik bekijken we de werking van de Feedback App in de praktijk.

Meer nieuws

De toegevoegde waarde van innovatie

04-07-2022

Unica Innovation Center is de digitale innovatiemotor van Unica. In het Innovation Center houden we ons bezig met het ontwikkelen en bijhouden van innovaties. Innovaties die we kunnen doorvertalen naar toepassingen voor klanten. Het Unica Innovation Center is daarmee de ontwikkelaar van nieuwe, innovatieve concepten en de innovatiepartner voor klant en collega. 

Deel jouw innovatie uitdaging

02-05-2022

Unica Innovation Center ontwikkelt innovaties en nieuwe concepten zonder zich te beperken tot bestaande processen en modellen. Wat maakt het Unica Innovation Center sterk?

Feedback (2): werking in de praktijk

30-08-2022

De subjectieve beleving van gebruikers van een gebouw is eigenlijk nog belangrijker dan wat je objectief kunt meten. Want de condities kunnen op papier nog zo optimaal zijn, als de gebouwgebruiker het niet comfortabel vindt, zal hij minder tevreden zijn of minder snel terugkomen. Met de Feedback-module van het Building Insight platform ontdek je hoe gebruikers jouw gebouw ervaren en onderneem je gericht actie met de data die je verzamelt. Zo verhoog je de tevredenheid, gezondheid en veiligheid van medewerkers, klanten of bezoekers én voorkom je verspilling van energie. In een drieluik vertelt het Unica Innovation Center over de beleving van gebouwgebruikers. In deel 2: hoe werkt de Feedback-module in de praktijk?

Boele Fire Protection levert, onderhoud en vervangt sprinklerpompen, sprinklertanks en complete prefab watervoorzieningen voor brandveiligheidsinstallaties.

Boele Fire Protection B.V.

Radonstraat 8
6718 WS Ede

Neem contact met ons op

Boele Fire Protection B.V.

Ontwerp en realisatie door