Feedback (2): werking in de praktijk

30-08-2022

De sensoren kunnen wel aangeven dat het allemaal pico bello in orde is, maar als de mensen het niet comfortabel vinden, heb je alsnog een probleem.

De subjectieve beleving van gebruikers van een gebouw is eigenlijk nog belangrijker dan wat je objectief kunt meten. Want de condities kunnen op papier nog zo optimaal zijn, als de gebouwgebruiker het niet comfortabel vindt, zal hij minder tevreden zijn of minder snel terugkomen. Met de Feedback-module van het Building Insight platform ontdek je hoe gebruikers jouw gebouw ervaren en onderneem je gericht actie met de data die je verzamelt. Zo verhoog je de tevredenheid, gezondheid en veiligheid van medewerkers, klanten of bezoekers én voorkom je verspilling van energie. In een drieluik vertelt het Unica Innovation Center over de beleving van gebouwgebruikers. In deel 2: hoe werkt de Feedback-module in de praktijk?

De feedback die samenkomt in het dataplatform kan op verschillende manieren worden verzameld, bijvoorbeeld via een app, zuil of website. Bij het DeLaMar Theater wordt de input bijvoorbeeld verzameld via de after-visit-mail die wordt rondgestuurd aan theaterbezoekers. Gebouwgebruikers kunnen ook anoniem een QR-code scannen die leidt naar een webapplicatie, waarin zij direct – zonder een app te downloaden – feedback kunnen geven op relevante zaken voor het comfort. Innovation Manager Sander van der Harst: “Zo achterhalen we bijvoorbeeld of en wanneer mensen het te warm of koud hebben, of er sprake is van geluidshinder of tocht, hoe ze het vinden ruiken en of er goed is schoongemaakt. Je kunt het zo gek niet bedenken of we kunnen het uitvragen, zolang er maar een verbetering aan te koppelen is die in de technologie of in de processen doorgevoerd kan worden.”

Het scannen van QR-codes die naar een webapplicatie leiden wordt door Unica al toegepast in Fashion for Good, een initiatief in Amsterdam dat is gericht op de verduurzaming van de fashionindustrie. “Fashion for Good zit in een monumentaal pand. Het is er vaak te warm in de zomer en te koud in de winter. Bezoekers kunnen QR-codes scannen en hun persoonlijke ervaring delen, zodat de pandeigenaar hele gerichte feedback krijgt die hij kan gebruiken om zijn prioriteiten te bepalen. Wij passen dit ook toe voor studenten op de Haagse Hogeschool. Aan het eind van het college krijgen ze een QR-code te zien, waarna ze feedback kunnen geven. Daar kan de technische dienst de aansturing op baseren.” 

Combineren van modules

De gebouwenbeheerders of facility managers ontvangen de feedback in een actueel dashboard. Als je de gegevens uit de Feedback-module combineert met data uit andere modules binnen het Building Insight-platform, zoals de Air-module, zie je direct wat de daadwerkelijke (klimaat)condities waren van de ruimte. Objectieve en subjectieve gegevens worden zo gecombineerd. Van der Harst: “De sensoren kunnen wel aangeven dat het allemaal pico bello in orde is, maar als de mensen het niet comfortabel vinden, heb je alsnog een probleem. Je wilt graag het achterliggende probleem weten en ontdekt zo bijvoorbeeld ook wat het effect van luchtkwaliteit is op de tevredenheid van gebouwgebruikers. Misschien kan je ook wel energie besparen door de verwarming van je pand aan te sturen op basis van de feedback. Op die manier helpt de Feedback-module bij het ondernemen van gerichte acties. Het combineren van modules is de grote kracht van Building Insight.”

De kwalitatieve feedback kan wellicht ook worden toegepast om te bepalen hoeveel marge er in gebouwen zit om installaties tijdelijk even uit te zetten. Dit kan interessant zijn met het oog op de energiecongestie op het net. “Als de maximale capaciteit bijna bereikt is, kan zo op een slimme manier een acuut probleem voorkomen worden. Of andersom: bij een negatieve energieprijs wil je de installaties soms even wat harder laten draaien. Om die bufferruimte in het gebouw goed te kunnen bepalen, is feedback van gebruikers heel waardevol. Je wilt namelijk wel meten op welk moment gebruikers het onaangenaam beginnen te vinden. Dat moment wil je voorkomen.”

In het volgende en laatste deel van het drieluik kijken we naar het effect van digitale feedback in verhouding tot traditionele vormen van feedback geven.

Lees ook:
Feedback App (1): bron voor optimaal gebouwbeheer

Meer nieuws

De toegevoegde waarde van innovatie

04-07-2022

Unica Innovation Center is de digitale innovatiemotor van Unica. In het Innovation Center houden we ons bezig met het ontwikkelen en bijhouden van innovaties. Innovaties die we kunnen doorvertalen naar toepassingen voor klanten. Het Unica Innovation Center is daarmee de ontwikkelaar van nieuwe, innovatieve concepten en de innovatiepartner voor klant en collega. 

Deel jouw innovatie uitdaging

02-05-2022

Unica Innovation Center ontwikkelt innovaties en nieuwe concepten zonder zich te beperken tot bestaande processen en modellen. Wat maakt het Unica Innovation Center sterk?

Feedback (2): werking in de praktijk

30-08-2022

De subjectieve beleving van gebruikers van een gebouw is eigenlijk nog belangrijker dan wat je objectief kunt meten. Want de condities kunnen op papier nog zo optimaal zijn, als de gebouwgebruiker het niet comfortabel vindt, zal hij minder tevreden zijn of minder snel terugkomen. Met de Feedback-module van het Building Insight platform ontdek je hoe gebruikers jouw gebouw ervaren en onderneem je gericht actie met de data die je verzamelt. Zo verhoog je de tevredenheid, gezondheid en veiligheid van medewerkers, klanten of bezoekers én voorkom je verspilling van energie. In een drieluik vertelt het Unica Innovation Center over de beleving van gebouwgebruikers. In deel 2: hoe werkt de Feedback-module in de praktijk?

Boele Fire Protection levert, onderhoud en vervangt sprinklerpompen, sprinklertanks en complete prefab watervoorzieningen voor brandveiligheidsinstallaties.

Boele Fire Protection B.V.

Radonstraat 8
6718 WS Ede

Neem contact met ons op

Boele Fire Protection B.V.

Ontwerp en realisatie door